4 tipy, jak zefektivnit práci na dálku
Práce z domova se v mnoha oborech stává čím dál oblíbenějším zaměstnaneckým benefitem, a existují dokonce už i firmy, jejichž zaměstnanci pracují kompletně na dálku. V dnešní době firmy často zakládají virtuální sídla a jejich zaměstnanci tak pracují čistě z domovu. V souvislosti s tímto trendem se často řeší efektivita, která je nejen při práci z domova klíčová. Tady je pár tipů, jak ji můžete zlepšit.
1. Vyhraďte si místo jen pro práci
Přemýšlíte, jestli zařídit samostatnou pracovnu, nebo bude stačit jen pracovní kout v obýváku? Záleží přirozeně především na možnostech a dispozici vašeho bytu nebo domu. Ve dvoupokojovém bytě si samostatnou pracovnu asi nezařídíte, alespoň pracovní kout by ale neměl chybět. Je sice pravda, že s notebookem si můžete sednout třeba i k jídelnímu stolu, bude pro vás ale o to těžší oddělit svůj pracovní čas od osobního. I ten nejmenší koutek určený pouze pro práci bude mít ohromný psychologický efekt a pomůže vám dosáhnout lepších výsledků.
Pokud nějaký ten pokoj navíc máte, určitě se vyplatí přemýšlet o samostatné pracovně. Hodit se bude zejména v případě, že se doma během vaší pracovní doby vyskytují i další členové domácnosti. Pracovna vám poskytne nejen klid na práci, ale také dostatek místa pro uložení potřebných dokumentů, knih a dalších věcí, které při práci potřebujete.
2. Pořiďte si pohodlný kancelářský nábytek
S vyhrazením samostatného pracovního místa se potom pojí i výběr pohodlného kancelářského nábytku. Častým sezením na nevhodných židlích – nebo ještě hůř na pohovce s počítačem v klíně – si jen zaděláváte na bolesti zad a další potíže. Na trhu je přitom dostatek kvalitních židlí a stolů, které vám při práci poskytnou odpovídající pohodlí.
Pokud jde o židli, ukazatelem její kvality a dobré funkčnosti je hned několik prvků. Vždy si dobře prohlédněte základnu. Je žádoucí, aby byla dostatečně pevná, stabilní a také uzpůsobená povrchu, na kterém bude židle umístěná. Zatímco tvrdá kolečka mohou poškodit měkčí podlahu, ta pogumovaná se zase budou hůře pohybovat na některých typech koberců. S tím vším je třeba počítat. Neméně důležitý je samozřejmě sedák, který velmi ovlivňuje to, jak bude židle pohodlná. Nejlepší je dostatečně prostorný a správně tvarovaný sedák. Důležitá je také jeho výška od země, protože kolena by při sezení měla svírat úhel přibližně 90 stupňů. Moderní židle umožňují nejen nastavení výšky, ale také hloubky, tedy vzdálenosti mezi sedákem a opěradlem. Právě opěradlo by potom mělo přirozeně kopírovat zakřivení páteře, aby nikde netlačilo. Ideální je zase varianta s nastavitelným sklonem opěradla.
Stabilní a dostatečně prostorný musí být i stůl. Je třeba, aby se vám na něj vešlo vše, co ke své práci běžně potřebujete. Důležitá je ale také výška. Obecně bývá deska umístěná přibližně 60 až 70 centimetrů nad zemí. V poslední době jsou populární výškově nastavitelné stoly, které umožňují nejen práci vsedě, ale také vestoje.
Výběr kancelářského vybavení vám výrazně usnadní vyhledávače nábytku, například FAVI. Pohodlně a rychle tam na jednom místě najdete tisíce produktů od různých výrobců, které si můžete vyfiltrovat podle požadovaných parametrů.
3. Nezapomeňte na striktní oddělení pracovního a volného času
Při práci z domova můžete často sklouznout k úplné ztrátě kvalitně stráveného volného času. Někdo během pracovní doby častěji podlehne prokrastinaci a potřebné úkoly dohání během večera a noci, jiný zase pracuje poctivě celý den a jednoduše neví, kdy přestat. V každém případě platí, že nepřetržitá práce a úplná eliminace volného času by se neměla stát standardem. V opačném případě se takové nasazení dříve či později negativně podepíše na vaší produktivitě – a také budete krůček po krůčku směřovat k takzvanému syndromu vyhoření.
Práce z domova zkrátka vyžaduje řád. Nemáte za zády žádného šéfa, jste pány svého času a doma na vás často číhá celá řada rozptýlení. Zkuste si proto najít takový systém organizace času a pracovních úkolů, který je vám nejbližší, zvyšuje vaši efektivitu a současně neubírá volný čas. Většinou pomáhá připravit si na každý den „to do list“, abyste měli přehled, co vše musíte udělat. Začněte nejnáročnějšími úkoly, které vyžadují nejvyšší míru soustředění a třeba i jistou dávku kreativity. Dávejte si vždy jen takové množství úkolů, které jste daný den reálně schopni splnit, a také si nastavte jasný konec pracovní doby.
4. Zachovejte každodenní rutinu
Začněte přistupovat k práci na dálku stejně jako k té z kanceláře. Práce z domova sice často svádí k tomu, že si necháte pyžamo až do oběda a vezmete počítač do postele, vaší pracovní morálce ovšem takový přístup zrovna moc neprospěje. Mnohem lepší bude, když před usednutím k pracovnímu stolu provedete každodenní rutinu a „připravíte se do práce“. Upravte se, převlékněte, nasnídejte, vypijte si kávu, udělejte zkrátka vše, co byste běžně dělali před odchodem do kanceláře. To samé potom platí i po skončení pracovní doby. Uvidíte, jak velký efekt to může mít.