Tři stále častější příčiny nerovnováhy mezi pracovním a soukromým životem
Nastolit správnou rovnováhu mezi soukromým a pracovním životem není vždy snadné. Možná máte pocit, že vše funguje, jak má, ale po čase zjistíte, že jste propásli důležitý fotbalový zápas potomka, zlatou svatbu rodičů nebo a naopak, důležité jednání či teambuilding, který kolegy více sblížil. Jaké příčiny k takové nerovnováze nejčastěji vedou?
Milujete svou práci až příliš
Zamysleli jste se někdy nad tím, zda nemilujete svou práci až příliš? I když možná nenávidíte daň, kterou tyto dlouhé hodiny berou, je to známka toho, že jste zapálení pro svou práci. Na druhou stranu, kdybychom všichni nenáviděli svou práci, neřešili bychom nerovnováhu mezi prací a soukromým životem. Přemýšleli jste někdy nad tím, jak se představujete na večírcích, nebo jaká padne první otázka, když se s někým seznámíte? První otázka většinou je mířena na vaše povolání, jen málokdo se zeptá na vaše koníčky nebo bydlení. I ve společenských situacích máme tendenci vzájemně posuzovat svou hodnotu podle toho, čím se živíme. (Což je hrubé, ale je to tak.) Není divu, že máme problém odejít z práce včas a nezanedbávat sami sebe.
Přístupné technologie
Díky technologiím má stále více lidí možnost vyřizovat spoustu pracovních věcí z domova, z výletu, z dovolené – prakticky odkudkoliv. Odpovídat na občasné e-maily po pracovní době je v pořádku, ale nemělo by se to stát běžnou záležitostí. Vytváří to nezdravá očekávání vašich spolupracovníků ohledně doby odezvy a přispívá k chronickému stresu a emočnímu vyčerpání. Nakonec přestaneme mít pocit, že někdy opravdu odcházíme z práce, protože nás pronásleduje domů. A všude jinde, kam jdeme. Dokonce i na rande.
Rodičovské povinnosti
Hlavní příčinou nerovnováhy mezi pracovním a soukromým životem je rodičovství. O to těžší je ponořit se do projektů určujících kariéru, když vaše tříleté dítě musí být vyzvednuto ze školky do 16:00. A i když v dnešní době většina párů se rovnoměrně podílí na chodu domácnosti, mnoho společností, pro které pracují, se ještě nedostalo do moderní doby. Stále vidí ideálního pracovníka jako někoho, kdo není zatížen pečovatelskými nebo domácími povinnostmi, což je špatná firemní kultura.