Open space není pro každého

Datum publikování na HitPrace.cz: 7. 1. 2020

Open space je typ tzv. otevřených kanceláří, kde všichni na sebe vidí. Účelem těchto kanceláří je lepší komunikace mezi zaměstnanci a samozřejmě nižší náklady zaměstnavatele při výstavbě pracoviště (každá příčka něco stojí). Tento typ kanceláří se hodí na mnoho kancelářských prací, ovšem ne na všechny a ne každý se dokáže v otevřenou prostoru soustředit a mít pracovní výsledky,které se do něj očekávají. 

Zaměstnavatel má přehled

Pro zaměstnavatele mají otevřené kanceláře více výhod. Díky absenci příček a kukaní, mají přehled, co se na pracovišti děje a co pracovník zrovna dělá. V open space kanceláři nadřízený vidí nejen na pracovníky, ale většinou také na jejich monitory, což má za následek vyšší produktivitu práce. 

Kontakt s ostatními zaměstnanci zlepšuje náladu a upevňuje vztahy na pracovišti. Ovšem každá mince má dvě strany. 

Hluk produktivitě práce škodí

Mnoho lidí potřebuje na svou práci absolutní klid. Šustění papíru, bušení do klávesnice, usrkávání kávy, poposmrkávání jsou jen některé ze zvuků, které přivádí zaměstnance v open space kancelářích k „šílenství“. Soustředit se na práci je pro ně stále těžší, což se projevuje vyšším krevním tlakem, zažívacími potížemi, bolestmi hlavy a někdy až depresemi. Diagnóza nové civilizační na sebe nenechala dlouho čekat a syndromem open space trpí stále více lidí. Ačkoliv se v průběhu let (open space v Česku fungují již od devadesátých let) ukázalo, že open space kanceláře nejsou tolik efektivní, jak si manažeři slibovali, české firmy je mají stále v oblibě a staví další. 

Alespoň kousek soukromí

Pokud v takové kanceláři pracujete a potřebujete alespoň trochu soukromí, vytvořte si ho, když to zaměstnavatel dovolí. Před svůj stůl dejte, květinu, aby na vás nebylo vidět. Ze svého koutku udělejte své „království“ - vystavte si na stůl fotografie nebo obrázky vašich dětí.Na oběd choďte zásadně jinam nebo alespoň na kávu a tam neprobírejte pracovní záležitosti. 


HitPrace.cz
Platforma pro spojení zaměstnavatelů s uchazeči o zaměstnání.

Autor článku: Petra Hornová

0.0298